top of page

Artigos Completos Publicados em Periódicos

  1. Kneubil, F. B. (2022). Revisitando o velho problema do trem relativístico que entra (ou não) em uma garagem. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.44, n.1, e.20220162.
     

  2. Kneubil, F. B. (2021). The inertia of mass and the Newtonian force. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.43, n.1, e.20200431.
     

  3. Kneubil, F. B. (2021). Modelo de Drude e a interação da luz com a matéria. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.38, n.1, p.775-802.
     

  4. Kneubil, F. B. (2020). Driven RLC Circuit and Resonance: a graphic approach to energy. The Physics Teacher, v.58, n.4, p.256-259.
     

  5. Kneubil, F.B. (2020). Epistemological difficulties in implementing a teaching-learning sequence on the concept of mass, Revista Brasileira de Ensino de Física, v.42, n.1, e20180325.
     

  6. Kneubil, F.B. (2019). E=mc2 and the weight of energy, European Journal of Physics, v.40, n.1, p. 015604. 
     

  7. Kneubil, F. B. (2018). The meanings of mass and E=mc2: an approach based on conceptual maps. Revista Brasileira de Ensino de Física (online), v.40, n.4, e4305.
     

  8. Kneubil, F.B. & Pietrocola, M. (2017). A pesquisa baseada em design: visão geral e contribuições para o ensino de ciências, Investigações em Ensino de Ciências, v.22(2), p.1-16.
     

  9. Karam, R.; Kneubil, F. B; Robilotta, M. R. (2017). Forces on a current-carrying wire in a magnetic field: the macro-micro connection. European Journal of Physics, v.38, p.055201.
     

  10. Kneubil, F. B; Karam, R.; Gurgel, Ivã; Robilotta, M. R. (2017). Electromagnetism as a world view: implications for the teaching of energy. Revista Brasileira de Ensino de Física (online), v. 39, p.e4311. 
     

  11. Kneubil, F.B. & Karam, R. (2017). Keyhole: Equal signs as bridges between the phenomenological and theoretical dimensions, Rev. Bras. E. Física, vol.39, n.2, exxx.

    Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/4hL6YjnMwnJ6bhgbS6WjRSR/?lang=en  

     

  12. Kneubil, F.B. (2016). Spatial Geometry and Special Relativity: a comparative approach, Rev. Bras. E. Física, vol.38, n.4, e4309.

    Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/269290327.pdf 

     

  13. Kneubil, F.B. (2016). Models in physics teaching: an approach to highlight the nature of knowledge, Physics Education, v.51, p.065008.
     

  14. Kneubil, F.B. (2016). Breaking Newton's third law: electromagnetic instances, European Journal of Physics, v.37, p.065201.

    Disponível em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0143-0807/37/6/065201/meta (Citado na página Newton's laws of motion - Wikipedia)

     

  15. Kneubil, F. B.; Loures, M. V.; Amado, W. (2015) An Apparatus for Constructing a Plane Electromagnetic Wave Model, Physics Education, v.50, n.4, p.416-423.

    Disponível em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/50/4/416 

     

  16. Kneubil, F. B.; Robilotta, M. R.(2015) Physics Teaching: Mathematics as an Epistemological Tool, Science & Education , v.24, Issue 5, p.645-660. 
     

  17. Kneubil, F. B.; Ricardo, E. C. (2014). A Relevância do ensino sobre a ciência: um estudo de caso em um curso de eletromagnetismo, Experiências em Ensino de Ciências, v.9, n.2, p.170-186. 
     

  18. Zanardi, D. C.; Kneubil, F. B.; Pereira V. S. (2013) Organização Praxeológica de Saberes Escolares: uma comparação da Equação de Clapeyron em livros de Física e Química. Investigações em Ensino de Ciências, v.18(3), pp. 601-620.
     

  19. Kneubil, F. B. (2013). Explorando o CERN na Física do Ensino Médio. Rev. Bras. E. Física, v.35, n.2, p.2401.

Livros publicados

  1. Kneubil, F B. E=mc2 the notion of matter. 1a. ed., ePub: ISBN 978-65-01-14121-3 2024. v. 1. 144p.
     

  2. Kneubil, F. B. (2022). E=mc2 e o mundo da matéria, Editora Livraria da Física, São Paulo. ISBN: 978-65-5563-212-5.
     

  3. Kneubil, F. B. (2022). E=mc2 e o mundo da matéria, livro digital, ISBN: 978-65-00-44051-5.

    Disponível em: bit.ly/ebook-E-mc2

bottom of page